W ŚRODZIE ŚLĄSKIEJ
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
Szczegółowe dane komórki
Do zadań w zakresie obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego należy:
-
nadzór nad stanem organizacji oraz wykonywaniem zadań w zakresie obrony cywilnej przez określone komórki organizacyjne wchodzące w skład Urzędu jak również przez instytucje, zakłady pracy i organizacje społeczne działające na terenie Gminy,
-
opracowywanie i aktualizacja Planów Obrony Cywilnej, Gminnego Planu Zarządzania Kryzysowego, Planu Ochrony przed Powodzią,
-
organizacja szkoleń z zakresu powszechnej samoobrony ludności,
-
alarmowanie i ochrona ludności w czasie wojny oraz współdziałanie i koordynowanie działań ratowniczych i porządkowo – ochronnych na terenie gminy w przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowych,
-
planowanie i realizacja w ramach limitów środków finansowych na zadania obrony cywilnej Gminy,
-
sprawowanie ogólnego nadzoru nad przygotowaniem do działania jednostek organizacyjnych obrony cywilnej,
-
planowanie, organizacja oraz przygotowanie ewakuacji / przyjęcia ludności,
-
gospodarka sprzętem obrony cywilnej znajdującym się w interwencyjnym magazynie obrony cywilnej,
-
opracowywanie i aktualizacja wytycznych Burmistrza w sprawie realizacji zadań w zakresie obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego oraz ochrony ludności
-
opracowywanie oceny stanu przygotowań obrony cywilnej na terenie gminy Środa Śląska
-
udział w treningach systemu ostrzegania i alarmowania powiatowych, wojewódzkich i krajowych
-
prowadzenie okresowej konserwacji sprzętu obrony cywilnej
-
prowadzenie bazy sił i środków ARCUS
-
uczestniczenie w posiedzeniach I szkoleniach Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego
-
współpraca z Powiatowym Centrum Zarządzania Kryzysowego, Państwową Strażą Pożarną, Ochotniczą Strażą Pożarną, Policją oraz z sąsiednimi gminami,
-
ochrona dóbr kultury na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowej
-
organizowanie elementów powszechnego systemu ostrzegania i alarmowania ludności,
2. W zakresie spraw wojskowych i obronnych:
-
przygotowanie i przeprowadzanie rejestracji przedpoborowych,
-
współudział w przeprowadzaniu kwalifikacji wojskowej,
-
kompletowanie i opiniowanie wniosków o odroczenie zasadniczej służby wojskowej,
-
orzekanie o konieczności sprawowania przez żołnierza bezpośredniej opieki nad członkiem rodziny,
-
ustalanie i wypłacanie świadczenia pieniężnego żołnierzom rezerwy odbywającym ćwiczenia wojskowe
-
uznawanie żołnierza odbywającego służbę wojskową za posiadającego na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny.
-
wypłata należności i opłat mieszkaniowych żołnierzom uznanym za posiadających na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny oraz żołnierzom samotnym w czasie odbywania przez nich czynnej służby wojskowej,
-
opracowanie i bieżąca aktywizacja planów Akcji Kurierskiej, uczestniczenie w treningach oraz organizacja szkoleń,
-
opracowywanie wytycznych w zakresie przygotowań obronnych Gminy, zgodnie z ustaleniami wojewody,
-
koordynowanie zadań związanych z funkcjonowaniem „Stałego Dyżuru” oraz organizacja szkoleń obsady stałego dyżuru.
-
prowadzenie i aktualizacja „Planu Świadczeń” oraz nakładanie świadczeń osobistych i rzeczowych dla potrzeb Sił Zbrojnych RP oraz doraźnych świadczeń rzeczowych,
-
przygotowywanie decyzji dotyczących zajęcia budynków, pomieszczeń i terenów do zakwaterowania sił zbrojnych,
-
opracowywanie i aktualizacja Miejsko - Gminnego Programu Mobilizacji Gospodarki
-
udzielanie informacji interesantom w zakresie kontaktów z instytucjami wojskowymi, w zakresie powoływania i odraczania zasadniczej służby wojskowej,
-
współdziałanie z Wojskową Komendą Uzupełnień, Wojewódzkim Sztabem Wojskowym Dolnośląskim Urzędem Wojewódzkim, Starostwem Powiatowym, Powiatową Komenda Policji w zakresie spraw wojskowych i obronnych
-
przygotowanie Stanowiska Kierowania Burmistrza w Dotychczasowym Miejscu Pracy,
-
przygotowanie publicznej i niepublicznej służby zdrowia gminy Środa Ślaska na potrzeby obronne Państwa,
-
opracowanie wytycznych w sprawie realizacji zadań obronnych,
-
opracowanie rocznych planów szkolenia obronnego,
-
prowadzenie rejestru wydanych decyzji w sprawach świadczeń osobistych i rzeczowych,
-
prowadzenie ewidencji szkoleń obronnych
-
opracowywanie kierunków działania w zakresie zadań obronnych
-
organizowanie treningów systemu łączności stałego dyżuru na terenie gminy
-
organizowanie treningów zgrywających elementów systemu ostrzegania i alarmowania na terenie gminy
-
uczestniczenie wspólnie z przedstawicielami Wojskowej Komendy Uzupełnień w oględzinach pojazdów będących przedmiotem świadczeń rzeczowych na rzecz obrony
-
prowadzenie rejestru osób o nieuregulowanym stosunku do służby wojskowej
-
wykonywanie zestawienia stawiennictwa do kwalifikacji wojskowej
-
opracowanie i aktualizacja planów świadczeń osobistych i rzeczowych.
3. W zakresie ochrony przeciwpożarowej:
-
koordynacja działań członków OSP biorących udział w akcjach ratowniczych i szkoleniach,
-
nadzór i kontrola stanu technicznego remiz strażackich,
-
ubezpieczanie członków ochotniczych straży pożarnych i młodzieżowych drużyn pożarniczych od następstw nieszczęśliwych wypadków podczas działań ratowniczych i ćwiczeń w instytucjach ubezpieczeniowych,
-
nadzór nad szkoleniem członków ochotniczych straży pożarnych i przygotowanie do zawodów i ćwiczeń,
-
prowadzenie ewidencji sprzętu Ochotniczych Straży Pożarnych
-
planowanie budżetu Ochotniczych Straży Pożarnych na podstawie złożonych wniosków
-
opracowywanie projektów umów oraz naliczanie wynagrodzenia dla konserwatorów sprzętu przeciwpożarowego
-
naliczanie ekwiwalentów dla jednostek OSP za udział w szkoleniach oraz działaniach ratowniczo-gaśniczych
-
kierowanie kierowców pojazdów pożarniczych na badania psychotechniczne
-
kierowanie członków OSP na badania okresowe,
-
współudział z KP PSP w organizacji turnieju Wiedzy Pożarniczej, gminnych zawodów sportowo-pożarniczych oraz Dnia Strażaka
-
pozyskiwanie dotacji na zakup sprzętu i umundurowania dla jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych
-
wspólnie z KP PSP dokonywanie analizy i ocena stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie gminy
-
prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem sprzętem przeciwpożarowym będącym w użytkowaniu Ochotniczych Straży Pożarnych (OSP) oraz zapewnienie odpowiedniego wyposażenia jednostkom OSP,
-
współudział w prowadzeniu kontroli przez KP PSP w zakresie gotowości bojowej i wyposażenia jednostek OSP,
-
ubezpieczanie pojazdów OSP oraz mienia w remizach strażackich.
-
ubezpieczenia budynków z siedzibą remiz strażackich
-
zarządzanie budynkami remiz strażackich, w tym
-
planowanie remontów,
-
prowadzenie i aktualizacja Książki Obiektu Budowlanego,
-
prowadzenie okresowych przeglądów budynku oraz instalacji określonych w prawie budowlanym.
-
W zakresie ochrony przeciwpowodziowej:
-
opracowywanie planu operacyjnego bezpośredniej ochrony przed powodzią oraz jego bieżąca aktualizacja
-
podejmowanie i realizowanie przedsięwzięć zwiększającego stopień bezpieczeństwa przeciwpowodziowego na terenie gminy,
-
powiadamianie ludności o zagrożeniach powodziowych,
-
inicjowanie i niesienie pomocy ludności dotkniętej klęską powodzi,
-
organizowanie i podejmowanie działań zmierzających do szybkiego usuwania szkód powodziowych,
-
zarządzanie i kierowanie ewakuacją ludności z terenów bezpośrednio zagrożonych powodzią,
-
prowadzenie wykazu ewidencji szkód i strat oraz opracowywanie bieżących sprawozdań w tym zakresie,
-
prowadzenie MG magazynu przeciwpowodziowego,
-
współdziałanie ze Starostą Powiatu Średzkiego, Powiatową Komendą Policji, Państwową Strażą Pożarną, Pogotowiem Ratunkowym, Jednostkami Wojskowymi w zakresie ochrony przeciwpowodziowej,
5. Prowadzenia odpowiednich działań asekuracyjnych w przypadku wystąpienia innych, niż wymienione w niniejszym Regulaminie, klęsk żywiołowych.
6. Przygotowanie i aktualizacja danych do Biuletynu Informacji Publicznej oraz na stronę internetową Urzędu z zakresu działania wydziału,7. Wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów obowiązującego prawa.
Pracownicy
Data wytworzenia informacji: 18-04-2018
Osoba wprowadzająca informację: Administrator Administrator
Data wprowadzenia informacji: 01-02-2018